Zanim zabierzesz się za samodzielne malowanie metodą tradycyjną ramy rowerowej lub ogrodzenia, poświęć chwilę na poznanie techniki lakierowania proszkowego.
Malowanie proszkowe zyskuje w ostatnich latach sporą popularność. Z tej metody korzysta co raz więcej osób, które cenią sobie przede wszystkim jakość. Zaraz dowiesz się na czym dokładnie polega ta metoda, ale wpierw informacja co można za jej pomocą pomalować. Z lakierowania proszkowego korzysta się przede wszystkim przy różnego rodzaju elementach metalowych, stalowych i aluminiowych (rzadko zdarza się również, że malowane są elementy drewniane lub drewnopodobne). Mowa tu więc o wszelkiego rodzaju ramach rowerowych i motocyklowych, ogrodzeniach, płotach, banerach, poręczach, profilach itd.
Samo lakierowanie proszkowe polega na tym, że na dokładnie oczyszczone elementy nakładana jest warstwa specjalnego proszku (warstwa jest oczywiście nałożona równomiernie) posiadającego właściwości elektrostatyczne. Następnie elementy te zostają umieszczone w piecu polimeryzacyjnym (temperatury w zakresie 140 – 200 stopni Celsjusza) i tam utwardzana zostaje powłoka farby.
Dzięki opisanej wyżej technice zapewnione jest równomierne pokrycie farbą elementów o różnego rodzaju kształtach. Farba dotrze do wszystkich zakamarków i malowanie da efekt, który trudno osiągnąć w przypadku innych metod. Na pomalowanej powierzchni nie pojawią się żadne pęcherzyki, nie spotkasz się też z zaciekami.
Dodatkową zaletą lakierowania proszkowego jest fakt, że zapewnia ono odporność na korozję, a także na czynniki atmosferyczne. Farba nie łuszczy się i nie blaknie. Taką trwałość trudno osiągnąć za pomocą tradycyjnego malowania.
Bonusem jest również zaleta związana z ekologią. Podczas malowania proszkowego nie są emitowane szkodliwe substancje, w tej metodzie nie korzysta się z rozpuszczalników, a samo lakierowanie odbywa się w halach, które są do tego odpowiednio dostosowane.
Treść artykułu została opracowana wraz ze specjalistami ze śląskiej lakierni proszkowej Max-Lack.